Att växa och lära hela livet ...

är bloggen för dig som vill söka stöd och inspiration för att skapa ny mening i ditt liv när du går i pension!

Här kommer du att få läsa inlägg av olika slag och förhoppningsvis många intressanta kommentarer att fundera vidare kring.

  • Tankeväckare

  • Reflektioner

  • Provokationer

  • Inspirationer

Du är placerad i kö...

2017-07-10

 

Moderna tider - strålande tider!

Du är placerad i kö. Du har plats 68, beräknad väntetid är 25 minuter.

Dalens vårdcentral. Kön är fulltecknad. Vg ring senare!

Du har kommit till Dr …. Jag är inte i tjänst idag utan hänvisar till …

Min telefontid är 9.00 -9.30  (nu är det 9.10 men ingen svarar)

Du har kommit till kundtjänst XY. Vg knappa in din ditt fullständiga personnummer, kundnummer, kod, registreringsbevis etc…

Du vet väl att du alltid når oss på www.Telia.se

Så låter det numera på samtliga inrättningar som är till för oss medborgare/kunder. Vi betalar för deras tjänster/produkter! Det talas mycket om kundorienteringen som tycks definieras som att vi betalar – de är tillgängliga när det passar men vi ska vara tillgängliga när som helst!

Den marknadsledande teleoperatören har ännu efter en månad inte lyckats åtgärda felet, nämligen leverera fast telefoni. Istället får jag ständiga sms ”vi har utfört arbete på din operatörs uppdrag” eller ”Ny teknikertid för felsökning är bokat …. Det är viktigt att du är på plats” och sedan ”Vg klicka på länken för kundundersökningen”.

Telefonen förblir stendöd!

 Nu har jag tröttnat och vill säga upp samtliga abonnemang  - då inträffar nya problem:

Helt plötsligt går det inte att säga upp abonnemangen på den eminenta hemsidan. Det ska göras på telefon. Se ovan ”Du är placerad i kö…”

Följaktligen går jag till den fina butiken på Kungsgatan där man förut haft en servicehörna för råd och hjälp med ”att komma igång…”

Nu är detta ersatt med en Samsung-hörna där jag kan fika för femkrona och lära mig att betala med ”Samsung”. Jag vill inte fika - jag vill säga upp mig!

Jag går till den vackra unga kvinnan vid kölapparna som frågar vad de kan hjälpa till med:

Jag vill säga upp samtliga abonnemang…

Vänligt leende ”tyvärr det kan jag inte göra. Det måste du göra på telefon. Moment 22.  Kafkas byråkrati på den gamla onda tiden i ny skepnad!

Men tjejen kan hjälpa mig att boka en tid då Telia kan ringa mig. Bingo. Så gör vi!

Nu lyckas jag säga upp bredbandet och den fasta telefonin. Men det går inte att säga upp mobilen – ”det är ett företagspaket. Jag kan bara säga upp privata abonnemang.”

Jag berättar att ”detta är sedan fem år ett privat abonnemang som jag har meddelat minst 5 av dina kollegor när jag avvecklade mitt företag för fem år sedan! Nu får du hjälpa mig att säga upp rubbet och jag berättar om alla turer i raketfart!”

Nu kopplas jag äntligen till en person som tar sig tid att lyssna på eländet och effektuerar uppsägningen- dock inte utan att ändå försöka ha mig kvar som kund. Men nu är det kört.

Jag lägger också till att jag har betalat fakturan för en tjänst som ni inte har levererats – om jag inte betalar så skickar ni inkasso på mig, alternativt att jag sitter i nya köer. Även detta skulle åtgärdas utan problem för mig. Så det går ju men det tar tid för dem!!!

Stoppa den nya världen – jag vill hoppa av. Jag som ändå var så positiv till den nya tekniken som ”skulle ge vingar åt människors förmåga” enligt en statlig utredning från slutet av 90-talet men tekniken har gjort oss till knapptryckare och offer för fartblinda idioter som har lyckats införa den förhatliga Taylorismen igen dvs arbetsdelningen (se Chaplins film Moderna tider) - så varje person i kundtjänst och liknande funktioner kan och får bara utföra en liten del av helheten så arbetsuppgiften effektiviseras in absurdum för att det lönar sig bättre.

Det är du som betalar med din tid och dina pengar - vill du det? 

Antal kommentarer: 0

Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)